Anna Lundquist: College är en bergochdalbana.

on

Hej alla Alvikare! Sitter på vårt campus Starbucks (amerikanskt va?) och försöker skriva ett intressant inlägg till er. Jag går på Siena College som ligger i Albany i delstaten New York. Det är riktigt kyligt väder just nu så det känns som hemma. Vårt college är ganska litet men fint och mysigt om jag ska vara kortfattad.

Skärmavbild 2017-02-20 kl. 15.21.43.png

College är utmanande på alla möjliga sätt och vis. Det är inte bara ett nytt lag jag bytt till, det är en ny miljö med nya människor. Sättet att vara på är annorlunda, vilken musik som är häftig att lyssna på är annorlunda. Kort sagt så är allt annorlunda, att gå in i detalj skulle göra inlägget alldeles för långt. Jag har lärt känna så många med helt andra bakgrunder än mig själv, vilket är sjukt ögonöppnande. Jag är tacksam att få dela rum med någon jag aldrig träffat innan och lära mig att städa på riktigt. (Tog ett tag innan jag insåg hur viktigt det var…)

ska%cc%88rmavbild-2017-02-20-kl-15-25-57

Att komma in i laget är tufft, som freshman har man rollen att lyssna och lära så det är svårt att ta plats. Men jag bryr mig inte så mycket om det hierarkisystemet utan jag ser det mer som en utmaning att bryta den trenden. Träningarna är tuffa och långa. Dom är oftast 3 timmar långa, så det gäller att vara både fysiskt förberedd och vara mentalt tuff för att kunna vara fokuserad hela träningen. Vi spelar väldigt mycket under träningarna, fokuserar på olika matchsituationer och på annat som vi inte lyckats få till under match. Vad gäller matcher så ser dom olika ut från vecka till vecka. Vem som startar och hur mycket speltid man får beror på hur man presterat på träningar och föregående matcher, och vad coachen känner eller tror på. Rollerna är inte helt fast utan man måste ständigt bevisa för coachen att man behövs på planen. Det är en ständig utmaning, vilket kräver konsekvent fokus att prestera på sin högsta nivå.

 

College är en bergochdalbana. Det kan gå hur bra som helst ena sekunden och pannkaka andra. Man kan även få oväntade responser och mindre speltid utan att man gjort något fel, istället är anledningen att någon annan presterar bättre än en själv. Mottot som vår Coach intalar oss är ”ge allt och förvänta inget tillbaka”. Låter väldigt orättvist, men jag har märkt att det stämmer ganska bra. Det betyder förstås inte att det inte kommer vara värt det i längden. Självklart kommer det ge resultat längre fram om man alltid ger 100%. Utmaningen i sig är att aldrig ge upp och ständigt blicka framåt. Jag ville skriva om detta just för att det är vad jag upplever just nu, och det är vad jag tror är mest utmanande på college. Jag vet att jag åtminstone kommer vara mentalt tuffare när jag kommer hem.

Jag saknar er alla alvikare och Åkeshov, se till att ta hand om borgen tills jag återvänder!

/Anna Lundquist

Kommentera

